Skip to main content

Oin-sa mak ha’u bele aprende lalais?

 Identifika ita-nia tipu matenek



Iha prekonseitu barak mak mosu kona-ba lalaok aprendizajen nian. Barak sente obrigasaun atu xave nia an iha kuartu laran, hamanas matan ba iha parágrafu atus ba atus durante oras barak nia laran atu de’it komprende matéria husi dixiplina ida. Barak mos sente obrigasaun atu memoriza parágrafu sira-ne’e, husi hun to nia rohan. Sa-ida mak Ita-bo’ot sira-nia noin wainhira ha’u dehan ida-ne’e laos lalaok loloos atu estuda?

 

Burn-out



Molok ita hakat ba faze dahuluk ho lalaok estudu nian, ha’u hakarak koalia ituan kona-ba burnout. Burn-out ne’e katak fallansu ida-ne’ebé mosu wainhira ema ida obriga nia an atu halo bu’at ruma ne’ebé ho obrigasaun másima, no la tuir nia vontade rasik. Imajina motór ida-ne’ebé Ita-bo’ot sira uza bebeik, no haluhan enxe nia bee radiadór, obriga de’it to destinu, sa-ida mak sei akontese wainhira Ita la’o iha oras barak nia laran no la para? Bee radiadór sei maran, Ita-nia motór mos hahuu manas, ikus liu, wainhira obriga liu nia limite, motór sei aat. Motór ne’e mak Ita-bo’ot sira-nia estudu, no radiadór nia bee ne’e mak Ita-nia vontade atu estuda, wainhira maran (la iha) no Ita-bo’ot sira obriga an atu estuda, kakutak mos sei manas no sei rekuza atu simu informasaun foun. Estudu mos sei aat.

 

 Estudu ho diak mak hanusa?

1.      Set no Intervalu



Estudu ida-ne’ebé efetivu liu mak ida-ne’ebé respeita limite naturál husi ema nia kakutak. Ita tenke trata ita-nia estudu hanesan ezersísiu fíziku ida-ne’ebé loloos. Fahe Ita-bo’ot sira-nia estudu loron-loron nian ba sesaun, ka sets ne’ebé kontein interval entre set ida-ida. Ida-ne’e fo tempu ba Ita-bo’ot sira-nia kakutak atu hamalirin an, atu bele absorve ho didiak informasaun ne’ebé iha. Wainhira Ita-bo’ot sira obriga atu sena informasaun ba neon, Ita-nia kakutak sei sai hanesan kopu ida-ne’ebé simu bee husi torneira to’o bee sira-ne’e fakar estraga. Estuda ba durante minutu 20, halo intervalu durante minutu 10, no repete fila-fali, Ita sei nota katak iha oras ida nia laran, Ita-bo’ot sira sei aprende liu fali estudu oras rua ne’ebé laek intervalu.

2.      Deskansu

Ita tenke mos kontra ita-nia deskansu loron-loron nian. Susar mai ema ida atu mentalmente funsiona ho diak wainhira nia kakutak la deskansa ho sufisiente. Ezersísiu mentál hanesan estudu presiza repouzu ne’ebé mak barak, koko atu mantein Ita-bo’ot sira-nia tempu deskansu loron-loron nian atu la tun husi oras 8. Kakutak ida-ne’ebé fresku sei prosesa informasaun ho efisiénsiu liu duke kakutak ida-ne’ebé kolen.


3.      Identifika Ita-nia tipu matenek

Atu garante presesu estudu ida-ne’ebé diak liu, ita iha obrigasaun atu hatene meiu ida-ne’ebé ita-nia neon bele prosesu lalais liu. Ida-ne’e katak, ita tenke deside karik meiu eskritu (leitura), ka gráfiku (vizuál), ka sóniku (lian) mak adekuadu liu ba ita-nia métodu aprendizajen. Ita tenke hatene ita-nia tipu intelijénsia. Psikólogu (Gardner, 2011) define intelijénsia ho tipu 8:

a.       Matenek Naturalista

b.      Matenek Espasiál

c.       Matenek Isik

d.      Matenek Muzikál

e.       Matenek Dalen

f.        Matenek intrapesoál

g.      Matenek interpesoál

h.      Matenek lojiko-matemátika

 

a)      Matenek naturalista mak sa-ida?



Matenek naturalista, hanesan nia naran sujere, mak matenek ida-ne’ebé ho baze naturál, ka relasiona ho natureza. Ema sira-ne’ebé ho matenek naturalista iha kbiit atu komprende formasaun jeográfika (mapa), distinge ai-horis sira, hatene animál sira-nia moris, no hatene oin-sa mak moris iha natureza, ezemplu husi ema sira ho matenek naturalista mak ita-nia maluk lia-nain sira-ne’ebé hatene bainhira mak tempu udan no bailoron mai, hatene oin-sa mak udan sei afeta rai, no ita-nia maluk agrikultór sira-ne’ebé la presiza formasaun atu hatene oin-sa hakiak animál no kuda ai-horis. Área sira-ne’ebé ema ho matenek hanesan ne’e merese atu hola parte no koko atu dezenvolve sientífikamente mak siénsia naturál, agrikultura, meteorolojia, botánika, saúde animál, no seluk tan.

 
b)      Matenek espasiál mak sa-ida?



Matenek espasiál refere ba matenek ida-ne’ebé bele vizualiza espasu, dimensaun, naruk no luan, no seluk-seluk tan. Ema sira-ne’e bele identifika no prosesu informasaun sira-ne’ebé mai ho meiu vizuál. Imajen no gráfiku sai nudar elementu efikás ida ba sira-nia prosesu aprendizajen. Ezemplu husi ema sira ho matenek nune’e mak badain sira. Sira iha kbiit atu vizualiza objetu (uma, porezemplu) iha rai mamuk sira. Sira iha abilidade atu halo reál sira-nia vizualizasaun ho viabilidade ne’ebé aas liu ema sira seluk. Área relevante ba matenek nune’e mak belas-artes, jeometria deskritiva, karpintaria, arte dijitál no mos arkitetura.

 

c)      Matenek isik mak sa-ida?



Matenek isik refere ba sira-ne’ebé iha abilidade atu kontrola sira-nia isin, no konxiente ho sira-nia estrutura korporál. Ema sira ho matenek ida-ne’e iha dezempeñu fíziku ne’ebé aas no moris ne’ebé ativu liu sira seluk. Sira bele akapta movimentu fíziku ho lais no bele mos hatuir ezemplu husi movimentu sira-ne’e, sira-nia kbiit iha kordinasaun isin-neon bo’ot liu normál, no iha refleksu ne’ebé lais no dezempeñu aeróbiku ne’ebé diak liu, aleinde ne’e sira iha vantajen bo’ot iha koreografia fíziku (artes-marsiais no dansa). Ho nune’e, sira-nia saida ne’e mak diak liu mak iha área desportu no performance arts hanesan acting no dansa.

 

d)      Matenek muzikál mak sa-ida?



Matenek muzikál halai liu ba iha área lian nian, hanesan múzika. Ema sira ho matenke hanesan ne’e iha kbiit atu distinge lian, distinge volume no velosidade husi lian, tempo no mos variasaun sónika sira seluk. Sira iha kbiit atu duplika lian ne’ebé sira rona no mos forma armonia sónika (kompozisaun muzikál) ne’ebé mak diak. Sira iha don iha produsaun muzikál, no bele identifika padraun sónika no memoriza sira. Ema sira ho matenek nune’e aprende lalais liu liuhusi rona duke liuhusi haree no leitura. Saida diak ba ema sira ho matenek muzikál mak kantór, kompozitór no produtór muzikál, enjeñeiru son no tokadór instrumentu.

 

e)      Matenek dalen mak sa-ida?



Matenek dalen maki ida-ne’ebé refere ba ema sira-ne’ebé iha abilidade atu foti dadus liuhusi meiu verbál no komunikasaun. Ema sira monu iha kategoria ida-ne’e iha abilidade atu identifika padraun linguístika hanesan sotake (logat), formasaun frázika, liafuan sira-nia signifikadu liuhusi rona no lee. Matenek dalen sira bele estuda ho fásil liuhusi rona no lee, hakerek no koalia, sira iha vantajen bo’ot atu aprende liuhusi meiu sira hensan semináriu no aprezentasaun no peskiza liuhusi leitura. Sira bele mos komprende lalais signifikadu husi liafuan sira-ne’ebé mai husi dalen foun ida wainhira sira iha ona baze iha dalen ne’e. Sira iha don ba komunikasaun no bele transmite informasaun ho klaru no efikás liu liuhusi konversa no sorumutu. Ema sira ho matenek nune’e iha abilidade atu servisu iha área sira hanesan linguístika, eskrita, edukasaun, acting, no mos diskursu públiku no debate.

 

f)       Matenek intrapesoál mak sa-ida?

Matenek intrapesoál mak matenek ida-ne’ebé refere liu ba iha oin-sa ema ida bele hatene nia psyche ka nia estadu mentál. Ema sira hanesan ne’e komprende nesesidade psikolójika no hatene oin-sa rezolve problema mentál sira-ne’ebé nia hasoru. Sira bele identifika estadu emosionál no iha abilidade atu komunika ho ema seluk ho maneira ne’ebé íntimu liu. Enkuantu matenek isik refere ba hatene funsionamentu fíziku, matenek intrapesoál foka liu ba neon nia funsionamentu. Maneira diak liu ba ema sira ho matenek intrapesoál atu aprende mak liuhusi estudu tuir par no estudu liuhusi konversa, fasil tebes ba sira atu komprende informasaun liuhusi konversa privada ne’ebé akontese entre sira ho sira-nia par. Ema sira-ne’e iha abilidade atu servisu iha área sira hanesan psikolojia no pediatria, akonsellamentu matrimoniál no seluk-seluk tan.

 

g)      Matenek interpesoál mak sa-ida?



Matenek interpesóal foka liu ba matenek ida-ne’ebé halai liu ba iha matenek sosiál. Individu sira ne’ebé soin matenek ida-ne’e iha abilidade atu komprende situasaun no kontextu sosiál ne’ebé haleu sira. Sira bele hatene oin-sa komunika ba ema barka no oin-sa habelun no halibur ema. Sira-nia maneira fasil liu atu aprende mak liuhusi fahe esperiénsia no mos aprezentasaun grupu. Sira presiza fahe sira-nia matenek no kria forum ka maneira ida atu bele hamosu diskusaun no liuhusi informasaun sira ema seluk fo durante diskusaun ne’e mak sira bele prosesa matenek ho diak no lais liu. Saida rekomendada ba ema sira ho matenek interpesoál mak hanesan polítika, siénsia sosiál, komunikasaun, diplomasia, no seluk-seluk tan.

 

h)      Matenek lojiko-matemátika mak sa-ida?



Matenek lojiku-matemátika mak matenek ida-ne’ebé haree liu ba iha aspetu lójiku (padraun no premisa) no mos matemátika. Ema sira-ne’e bele interpreta dadu sira, no foti konkluzaun ne’ebé presizu [akurat (In_Ina)] liu. Sira-nia pontu forte maihusi leitura no análize gráfiku no numériku, sira iha kbiit atu interpreta informasaun eskrita no dedús nia signifikadu no objetivu. Sira mos bele deskobre padraun lójiku no matemátiku ho lalais liuhusi observasaun no prátika. Maneira fasil ba ema sira-ne’ebé ho matenek ida-ne’e atu aprende mak atu pratika, observa no lee informasaun sira-ne’ebé sira simu. Área ne’ebé sira-nia prezensa importante tebes mak iha matemátika, fízika, filozofia, investigasaun kriminál, no siénsia pura.


Konkluzaun



Liuhusi Howard Gardner nia teoria ida-ne’e, ita bele deskobre idak-idak nia tipu matenek no nia maneira loloos atu estuda ho diak. Ida-ne’e sai nudar mata-dalan kiik oan ida, no iha kazu barak, la sai sasukat absoluta ba iha ema idaidak nia matenek, tanba barak monu iha kategoria liu ida de’it, balun bele pertense ba kategoria tolu ka haat. Maske nune’e, importante loos mai ita atu bele identifika ita-nia abilidade no limite sira atu bele hatene oin-sa mak ita bele estuda ho diak no fasil. Iha tempu badak, blog ida-ne’e sei koko atu halo publikasaun ida atu bele ajuda ita-bo’ot sira atu bele komprende ho diak ita-nia modelu matenek. Espera katak publikasaun edisaun loron ohin nian bele ajuda Ita-bo’ot sira hotu atu bele komprende didiak Ita-nia an no bele permite Ita-bo’ot sira atu bele to’o iha idaidak nia poténsia.  


Referénsia 

Gardner, H. (2011). The theory of multiple intelligences: As psychology, as education, as social science. Madrid, Spain: José Cela University. Retrieved July 22, 2023, from https://static1.squarespace.com/static/5c65be2cfb22a5044c764343/t/5c6c783f15fcc04fbd6e61c4/1550612543679/473+-+madrid+oct+22+2011.pdf

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Segredu ba diskursu públiku ida-ne'ebé diak

Diskursu Públiku mak métodu aprezentasaun ida-ne'ebé ita uza atu halo persuazaun argumentativa hodi hetan públiku nia konkordasaun kona-ba mosaun ne'ebé ita aprezenta. No iha Timor-Leste ida-ne'e sai nudar modalidade akadémika ida-ne'ebé estudante universitáriu barak iha interese atu partisipa bele nudar oradór no mos nudar audiénsia. No tuir makerek nia observasaun Timor-Leste nia foinsae barak mak iha poténsia iha área ida-ne'e, ho nune'e ho nia esperiénsia, makerek hakarak fahe nia téknika sira ba diskursu públiku ida-ne'ebé efetivu no diak liu. 1. Projeta Ita-bo'ot nia lian Problema bo'ot ida-ne'ebé ha'u nota maka barak dependente liu ba forsa sónika husi mikrofone, no lakon toman atu projeta nia lian ba públiku. Dala barak, wainhira Ita fo diskursu, iha toman ida atu se besik mikrofone ba ibun, ho ida-ne'e, mosu tendénsia atu hakiik Ita-nia lian, no halakon toman atu hasa'e lian hodi ema bele rona wainhira Ita hala'o diskursu

Sa-ida mak Intelijénsia Artifisiál - IA

Sa-ida mak Intelijénsia Artifisiál? Intelijénsia Artifisiál ka IA mak teknolojia komputadór ida-ne'ebé fo neon ba mákina sira atu bele aprende no opera mesamesak no mos hala'o servisu independentemente, nia fo kbiit ba mákina sira atu aprende no hetan esperiénsia husi sira-nia servisu no atu bele tetu no foti desizaun. IA ekivale ho mákina nia konsiénsia, no ho avansu iha teknolojia, mákina sira mos iha ona kbiit atu komunika naturalmente ho ema. Ezemplu husi IA mak hanesan Google Assistant, Siri, Bixby, no mos ida daudaun ne'e koñesidu liu CHATGPT, husi OpenAI. IA eziste atu hafasil ema nia moris, no nia eziste iha área barak. Iha publikasaun ida-ne'e ita sei dada-lia ituan kona-ba área sira-ne'ebé IA bele ajuda ema: Edukasaun Estudante idaidak iha nia forsa no frakeza ne'ebé la hanesan, no nia métodu aprendizajen mos la hanesan. Ho IA nia algoritmu, manorin sira bele analiza no avalia estudante idaidak nia pontu fraku no forte atu bele buka-hatene sira-nia nes